‘De scherpe en hilarische rand van dagelijkse goddelijkheid bij monde van Herman Brusselmans, de vrolijke verwoesting van Delphine Lecompte. De surreële muziek-noire van De Havilland. Verdriet en vervoering slaan elkaar onder de gordel. Mooi en meedogenloos.’
‘Mooi en meedogenloos’ is een literair, muzikaal en visueel hoogstandje dankzij de bijzondere chemie tussen Herman Brusselmans, Delphine Lecompte, De Havilland en liquide lichtcreaties op gouden canvas. Een ingekaderde reis langs de schuine, scherpe, komische en melancholische randen van elke dag.
Herman Brusselmans, media-held, fenomeen, jonge oppergod van de Vlaamse letteren: ‘Een schrijver die op het podium voorleest is als een electricien die een wc-pot placeert. Maar je hebt nu eenmaal electriciens die beter dan loodgieters wc-potten kunnen placeren.’
Delphine Lecompte revelatie van ‘De slimste mens’ 2020 ontving de C. Buddingh’-prijs voor haar debuutbundel De dieren in mij. Daarna volgden nog acht veel succesvollere bundels. ‘Mensen liggen in een deuk als ik mijn gedichten voordraag, maar zelf ben ik er nog niet uit of ik dat leuk vind.’
De Havilland geldt als één van de meest veelbelovende bands van het moment. Dankzij de indrukwekkende stem van Nathalie Van den Meutter en de prachtige songs van auteur/componist Rudolf Hecke. Ze zijn vast voer voor de playlists van Radio 1 en Radio 2. Hun debuut ep oogst geweldige recensies:
ROOTSTIME review
‘Je beseft als luisteraar dat na zoveel indrukwekkende pracht enkel een diepe, eerbiedige stilte past. Kijk, dit noem ik nu “binnenkomen door de Grote Poort”, zie. Ik mag hopen dat onze radiomakers dat ook vinden, want dit EP’tje lijkt mij de voorbode te zijn van heel wat schoonheid-met-diepgang.’
KEYS & CHORDS review
‘Met deze eerste EP profileert De Havilland zich als een band waar zeker rekening mee dient gehouden te worden. De klasse die deze vier nummers uitstralen is quasi bovennatuurlijk. De Havilland gaat dan ook zeker een gouden toekomst tegemoet.’
Herman Brusselmans (verteller), Delphine Lecompte (verteller), Nathalie Van den Meutter (zang, harmonium, theremin, piano, sampler), Willem Heylen (elektrische en akoestische gitaren, bas), Lotte Depeuter (backing, percussie, stylophone), Rudolf Hecke (liquide lichtcreaties op gouden canvas).
Nà Fotografie