In Memoriam

Bram Vermeulen

In 1983 kwam Jean Tant (Kras) in contact met Bram Vermeulen en startte een intense samenwerking tot aan Bram's overlijden in 2004. Uit die lange samenwerking groeide een mooie vriendschap en wederzijds respect! KRAS deed het management van Bram in Vlaanderen en boekte al zijn optredens. Jean Tant is actief als Bram's publisher en als uitvoerend producent van zijn CD's.

Bram Vermeulen werd geboren in Den Haag op 13 oktober 1946 als jongste zoon in een gezin met 3 kinderen. Op zijn dertiende kwam hij onder de hoede van volleybaltrainer Cees van Zweden die zijn talent voor balsporten herkende. Toen hij 16 jaar oud was, werd hij spelverdeler van de Nederlandse nationale volleybalploeg. Gedurende de jaren zestig speelde hij 53 interlands (tot hij koos voor een carrière met Neerlands Hoop).

In 1965 ging Bram Vermeulen psychologie studeren in Amsterdam. Daar ontmoette hij Freek de Jonge en in '68 werd bij het debuut van NEERLANDS HOOP op slag duidelijk dat zij niet onopgemerkt zouden blijven. Verguisd en bejubeld werden Bram en Freek; een tussenweg was er niet. Met hun geheel eigen stijl pasten ze in geen enkel 'hokje'. In '79 gingen Bram en Freek na bijna dertien jaar ieder hun eigen weg.

Daarna was Bram vier jaar full time popmuzikant met de bands 'De Toekomst' en 'De Neefjes' en mocht voor de albums 'Doe Het Niet Alleen' (1981) en 'Bram' (1984) een Edison in ontvangst nemen. De singles 'Pauline' en 'Politiek' groeien uit tot klassiekers en in Vlaanderen wordt 'Onzin' een radiohit. Bram haalt de toch al nauwe banden die hij altijd tussen muziek en theater heeft gelegd nog wat verder aan als hij met drummer Edward B. Wahr (Hauser Orkater) onder de naam 'HET LEVEN' toert door Vlaanderen en in Nederland met het rondreizende 'Boulevard of Broken Dreams' (1984).

Vervolgens houdt Bram zich enkele jaren bezig als acteur (werktheater, theaterunie), televisiemaker (kunstprogramma NOS - de Tweede Natuur, RVU - losse documentaires en serie over randgebeuren in de sport, toneelstuk 'Bezoekuur met Yoka Beretty'), decorontwerper (werktheater, theaterunie, Nationaal Toneel)... maar blijft altijd muzikant.

In '88 neemt Bram met Boudewijn De Groot als producer de verrassende CD 'RODE WIJN' op, en toert voor het eerst met een solo-programma 'GEZELLIG'. Het lied 'Rode Wijn' is een grote radio-hit in Vlaanderen en markeert het begin van een succesvolle solo-carrière.

In '89 volgt de CD 'DANS MET MIJ', (opnieuw geproduced door Boudewijn De Groot en met o.a. Ernst Jansz als muzikale gast) en een tournee met het gelijknamige programma. Eind 1989 maakt Bram een muzikaal nieuwjaars-programma voor de RVU 'Wat Ben Je Stil' (samen met Raymond Van Het Groenewoud).

De interesse voor Bram Vermeulen blijft stijgen in Vlaanderen en bereikt een (voorlopig) hoogtepunt eind maart '91 als hij in Brugge een live-CD opneemt met vijf bevriende muzikanten : Ernst Jansz, Boudewijn De Groot, Raymond Van Het Groenewoud, Rick Nolov en Peter Wassenaar. Het resultaat is 'VRIEND & VIJAND' en een succesrijke tournee. Na zeven soloplaten blikt Bram Vermeulen in het seizoen '92-'93 terug op een 25-jarige carrière met het jubileum - programma 'TOETERS & BELLEN' ; deze theatertournee haalt overal uitverkochte zalen in Vlaanderen.

Maakt ondertussen nog een tweede serie documentaires (kijktelevisie) onder de titel 'Verbazing' (voorheen 'Blauwdruk'). Zijn eerste boek verscheen in september '92 onder de titel 'DRIE STENEN OP ELKAAR'. Is voortaan ook druk bezig met schilderen en exposeren.

December '93 verschijnt Bram's tweede boek 'ACHTER MIJN OGEN', voorjaar 1994 volgt dan de gelijknamige nieuwe CD (Virgin) en theatertournee. In Vlaanderen alleen speelde Bram meer dan 60 voorstellingen. Tijdens de première in het Lunatheater ontving Bram ook een bekroning van cultuurminister Weckx voor zijn bijzondere bijdrage aan het Nederlands lied.

1995 : Ook Nederland erkent het talent van Bram met de toekenning van de Annie MG Schmidt prijs 1994 voor het lied 'Een doodgewone jongen'. Op 09 april ontvangt Bram deze prijs voor het beste kleinkunstlied 1994.

Ondertussen is het derde boek 'DE GROEF' uitgebracht bij uitgeverij Houtekiet. 'DE GROEF' is een autobiografie waarvan drie vierde verzonnen is, of aangedikt. Het eerste echte boek, een monoloog waarin hij herinneringen mengt met filosofische bespiegelingen.

Tijd is voor velen een ongrijpbaar begrip, maar niet voor Bram Vermeulen. 'TIJD' is ook de titel van een uit de hand gelopen verzamel-CD. Een bundeling van hits uit de periode 1980-1985. 'Pauline', 'Politiek', 'Mijn Vriend',... voor het eerst op één CD (release oktober 95). Live wordt Bram begeleid door 6 uitstekende muzikanten : Ernst Jansz (accordeon/washboard) - Peter Wassenaar (contrabas) - Patrick Votrian (trombone) - Roy Bakker (drums) - Rens van der Zalm (viool, mandoline) - Rick Nolov (gitaar - saxofoon). Najaar '95 brengt Bram 4 voorstellingen van 'Tijd' in Vlaanderen en gezien het overweldigend succes wordt dit verder uitgebreid met een kleine concertenreeks najaar '96.

Eind september '96 verscheen het nieuwe boek 'Vriend & Vijand ' bij Houtekiet.

Voorjaar '97 verscheen de nieuwe CD 'Polonaise' en toert Bram opnieuw solo tot en met voorjaar '98. Met zijn liedjes laat hij een lange stoet mensen aan je oog voorbijtrekken. Een polonaise dus. In elk liedje staat één persoon centraal die zeer levendig wordt geschetst. Met een paar woorden staan Mireille, Jan, Trees, Marjolein en nog vele andere voor eeuwig op je netvlies gebrand. Geen fraaie portretjes maar wel rake beschrijvingen en zeer herkenbare toestanden. De muziek is sober en minimaal. Piano, een paar spaarzame drumklanken en af en toe akoestische gitaar en mondharmonica. De laatste man in de polonaise is Bram : een zanger die net vijftig is geworden. In zijn enthousiasme heeft hij niet gemerkt dat de rest van de stoet de andere kant uit liep en hij alleen achter was gebleven. Daarna is het afgelopen.

Najaar '98 duikt Bram de studio in om zijn nieuwe CD op te nemen met de titel 'DE BEUK ERIN' (release februari 1999). Bram Vermeulen schrijft opnieuw prachtige, eigenzinnige composities, waarin blues- en popinvloeden samenvloeien. Zijn specifieke sound krijgt op De Beuk Erin nog een extra dimensie via het experimenteren met opname-technieken en het dubben en toevoegen van samples en instrumenten aan live-sessies. Uit deze vernieuwingsdrang spreekt een enorme vitaliteit. Dat geldt ook voor zijn teksten.

Tussen de opname-sessies door toert Bram nog met een programma LITERAIR CAFE (samen met dichter Koen Stassijns of Geert Van Istendael en Guido Belcanto) langs een aantal kleine clubs in Vlaanderen.

De zomerfestivals in 1999 speelt hij met grote begeleidingsband maar de theatertournee die loopt over '99 - 2000 brengt hij met Peter Wassenaar op bas en Roy Bakker op percussie. Ondertussen blijft hij ook als regisseur en televisiemaker aktief. In zijn programma's 'Vermeulen weet het beter' brengt hij opnieuw sterk controversiële standpunten en inzichten naar voor. Deze zijn ondertussen ook in boekvorm verschenen.

In 1999 verschijnt ook het boek 'Onvolledig Werk' ; een liedboek en meer dan dat. Bram Vermeulen selecteerde uit alle teksten die hij ooit van muziek voorzag. Wat niet wil zeggen dat hij ze ook op een podium zong. Sommige haalden het podium nooit, maar bleven achter zijn piano thuis steken. Zo werd deze bundel een waar collector's item.

In '99 wordt Bram Vermeulen gevraagd door het Flanders Fields Museum in Ieper een programma te brengen rond Wereldoorlog I. Bram is gefascineerd door deze verwoestende oorlog. Een interesse die reeds dateert van 10 jaar geleden, toen hij een boeiend televisieprogramma maakte over deze Eerste Wereldoorlog 'Duizend Bommen en Granaten' (RVU). Hij brengt een voorstelling getiteld 'Ieper is een leugen' tijdens het Verwoeste Gewestweekend. Uiteindelijk wordt het een groter project met een nieuwe CD getiteld 'Oorlog aan den Oorlog' en een korte tournee najaar 2000.

Een nieuw boek, de schitterende novelle 'Enkele reis moeder' verschijnt nog voor zomer 2001 bij Houtekiet. Een man zit alleen in een treincoupé op weg naar zijn moeder in Den Haag. Sentimenteel als hij is wil hij een reis uit zijn jeugd overdoen, maar daar komt weinig van terecht. Zijn gedachten gaan met hem op de loop. Zo wordt de reis een tocht door zijn eigen denken. Bovendien beheerst hij zijn fantasie niet volledig. Zo wordt wat een weemoedige reis had moeten worden een tocht vol hindernissen. Tenslotte rijdt hij, dermate in beslag genomen door zijn eigen wilde verbeelding, zijn doel voorbij. Zo staat hij plotseling voor de keuze: doorreizen naar Parijs, alle schepen verbranden, of terugkeren naar zijn oude, ziekelijke moeder?

Enkele reis moeder vormt het uitgangspunt van Bram Vermeulens nieuwe solo-theaterprogramma De Verzameling. Dat gaat van start in januari 2002 (tot midden 2003) en is gebaseerd op het boeddhistische idee dat ieder mens de verzameling ervaringen is die hij in het leven opzocht. In een beperkte oplage verschijnt de opname van deze voorstelling op dubbel CD/CD-rom (eigen beheer). Er ontstaat enige verwarring bij het publiek omdat velen denken dat de titel "De Verzameling" verwijst naar een verzameling van de vele hits, maar Bram bedoelde het duidelijk anders !

Maar nog voor deze tournee verschijnt in oktober 2001 wel de verzamel CD 'Voltooid Verleden Tijd' met Het Beste van Bram Vermeulen. De CD werd live opgenomen in september in de Club van de Ancienne Belgique te Brussel (de eerste opname-dag was 09/11 en mislukte compleet door de ontzetting rond de aanslagen op de WTC-torens ; Bram riep profetisch 'de titel van mijn CD klopt al'). Samen met een 7-koppige bezetting (bestaande uit blazers en een ritmesectie) worden de bekendste nummers van Bram in een kleurrijk jasje op plaat gezet. Met deze bezetting volgen nog enkele exclusieve concerten in Vlaanderen. De nummers die iedereen kent komen aan bod : 'Rode Wijn', 'Doodgewone Jongen' en het ontroerende 'Testament', 'De Steen'.

In 2003 is Bram ook te zien op de tweedaagse NEKKA. In het najaar 2003 verschijnt de nieuwe CD 'De Mannen' van Bram en toert hij in clubs en kleine zalen met het nieuwe programma 'ZONDER TITEL'. Voorjaar 2004 toert Bram samen met Wigbert met het programma 'MANNEN MAKEN OORLOG' ; dit programma is een herwerkte versie van het programma 'Oorlog aan den oorlog', in opdracht van het Davidsfonds (die eveneens een gelijknamig boek uitbrengen met liedteksten en tekeningen van Bram). Bram maakt het tv-programma 'In den beginne' (RVU), een verhaal over goden en mensen (boek en DVD verschijnen eveneens hiervan). Het boek 'Waarom ik bij haar blijf' (Houtekiet) is het verhaal van een vakantie in de Peloponnesus.

Najaar 2004 en voorjaar 2005 zal Bram dan verder toeren met 'ZONDER TITEL II' ; deze titel leek Bram handig om er nog een hele tijd mee door te gaan. Er worden ondertussen plannen gesmeed om zijn 60ste verjaardag te vieren, in Vlaanderen als centrale gast van de Nekka voorjaar 2006 en in Nederland met een hommage van vrienden in de Carré, Amsterdam. In de zomer speelt Bram nog op het Dranouter Festival met de Passendale Suite 2 ; kort daarna maakt hij nog opnames in Brussel voor de CD van dit projekt 'Seeds Of Peace' (Vredesconcerten) ; het waren de laatste opnames van Bram.

Dan volgt een onverwacht bericht ; Bram Vermeulen is in zijn slaap overleden op 4 september 2004 (op de laaste dag van zijn vakantie in Italië, in het dorpje San Dalmazio), hij werd 57 jaar. Nederland en vooral Vlaanderen treurt om het verlies van één van de grootste nederlandstalige liedjes-schrijvers. Op 11 september 2004 nemen familie en vrienden afscheid van Bram. Hij woonde samen met actrice/regisseuse Shireen Strooker, en had uit zijn huwelijk met Titia Kiewit de Jonge twee dochters, Tamara en Katarina.

In november 2004 verschijnt de ultieme verzamel-CD 'TIJDLOOS' (EMI/Virgin) met alle bekendste liederen van Bram. In het voorjaar 2005 zijn er hommage-konserten in Den Bosch, Amsterdam, Gent en Brussel. Vanaf september 2005 is er een tournee met 35 hommage-konserten langs de Vlaamse theaters, met o.m. Katarina Vermeulen, Ernst Jansz en gastzangers Pierre van Duijl, Raf Walschaerts, Sioen, Jan De Wilde en Geert Hautekiet. Postuum ontvangt Bram een dubbele gouden CD voor de hoge verkoop-cijfers van de CD's 'Voltooid Verleden Tijd' en 'Tijdloos'.

In september 2005 verschijnt eveneens de 3 delige CD-Box 'TERUGBLIK' waarop de 4 eerste LP's (nooit eerder op CD uitgebracht) van Bram verzameld staan en het boek RUST. Begin 2006 verschijnt de dubbel-CD 'HOMMAGE AAN BRAM', een live-registratie van het hommage-concert in Carré, Amsterdam op 14 september 2005.

© 2017 Kras Artists Algemene voorwaarden Privacy & Cookies
website by thinline.be